Stapsgewijs naar duurzame toegang

Contents:

  • 1. Inleiding: duurzame toegang – een lastige nieuwe taak
  • 2. Een verkenning van het probleem
  • 3. Onderzoeksopzet
  • 4. Informatiemanagement als optiek
  • 5. Inleiding tot de definitie van een strategisch stappenmodel
  • 6. Een kort overzicht van de bestaande instrumenten
  • 7. Een impressie van het werkveld
  • 8. Volwassenheidsmodel voor digitale duurzaamheid
  • 9. Kaders van het stappenmodel
  • 10. Deel A: Het bepalen van de context en het mandaat
  • 11. Deel B: De digitale objecten veilig stellen
  • 12. Deel C: Duurzaam toegang bieden
  • 13. Praktijk toetsing in de Zeeuwse Bibliotheek
  • 14. Resultaten externe validatie
  • 15. Conclusies en aanbevelingen
  • 16. Geraadpleegde bronnen
  • Bijlage 1: Conceptueelmodel en onderzoeksontwerp
  • Bijlage 2: Globaal overzicht onderzoeksomgeving
  • Bijlage 3: Opbouw van het Archival Information Package
  • Bijlage 4: Beschrijving van de elementen van het volwassenheidsmodel
  • Bijlage 5: Stappenmodel met relatie naar het volwassenheidsmodel
  • Bijlage 6: De viftien elementen in relatie tot het stappenmodel
  • Bijlage 7: Toetsing Zeeuwse Bibliotheek
  • Bijlage 8: Resultaten expert review.

This master’s thesis uses the Zeeuws Library as a case study and argues that small to medium sized cultural heritage organizations (libraries, museums, etc.), although able to digitize analogue collections, are unable to maintain digital collections for the long-term and then proposes a solution. First, it presents an overview of the problems associated with long-term digital preservation and then assesses some current digital preservation tools. It then introduces a digital preservation capability maturity model designed to assess the ‘readiness’ of such institutions to carry out long-term digital preservation programs and guide them toward a fuller maturity. The model is applied to the Zeeuwse Library and is also assessed through interviews with 12 professionals in the field. It concludes that the current tools are often not helpful to small organizations; that maturity levels are too low to ensure long term digital preservation; and offers advice on what is needed locally and nationally to help small institutions maintain their digital collections for the long-term.

The case study in this thesis does not specifically address an audiovisual archive collection, however, the method it proposes can be applied to audiovisual archives. Although the author’s intent was to develop something for small institutions, the capability maturity model is probably more relevant when applied to larger ones. The model provides a valuable framework with which digital preservation policy makers, IT departments and related stakeholders can assess current operations and goals and can be considered an interesting addition to existing assessment tools such as TRAC and DRAMBORA. The resource would be more helpful if it provided testing criteria for all five capability levels; it only includes criteria for level 3 (intermediate), which the author considers the minimum needed to ensure some type of long term preservation.