Contents:
- 1. Introduction
- 2. Social Tagging: a way to explore the Social Web
- 2.1 Bridging the Semantic Gap
- 2.2 Enriching with factual information
- 2.3 Defining the future annotation workflow
- 2.4 Connectedness
- 3. Related work in the heritage domain
- 4. Related work on audiovisual tagging
- 5. Waisda?
- 5.1 Social tagging and value creation towards end users
- 5.2 Game design
- 5.3 Promotion and link to social games
- 6. Methodology
- 6.1 Quantitative evaluation
- 6.2 Quantitative analyses and usefulness of tags
- 6.3 Discussion
- References.
Om de gevolgen en succes criteria van ‘social tagging’ voor cultureel erfgoedinstellingen te onderzoeken is een grootschalige pilot opgezet voor het taggen van bewegend beeld: Waisda? . Deze pilot is opgezet door Beeld en Geluid, de KRO en de Vrije Universiteit Amsterdam. Hoofdstuk 2 behandelt de 4 redenen om als cultureel erfgoedinstelling aan ‘social tagging’ te beginnen en geeft aan in welke contexten welke reden gerechtvaardigd is.Hoofdstuk 5 presenteert de resultaten van de Waisda?. O.a. bleek duidelijk het nut van een gerichte benadering van gebruikersgroepen om actieve deelname te bevorderen. De onderzoeksmethode is toegelicht in hoofdstuk 6. Zo zijn o.a. de verschillen onderzocht tussen de bruikbaarheid van tags toegekend aan documentaires en aan een ‘reality’ TV programma.In de afrondende discussie paragraaf concludeert de onderzoeksgroep dat zowel cultureel erfgoedinstellingen als het publiek veel baat hebben bij ‘social tagging’.In: Proceedings of the WebSci10: Extending the Frontiers of Society On-Line, April 26-27th, 2010, Raleigh, NC: US.
Goed leesbaar verslag van een ‘social tagging’ pilot met een duidelijke samenvatting van de belangrijkste uitkomsten.